Algemene Verordening
Gegevensbescherming Gezondheidscommissie: De (AVG) regelt wat
er allemaal wel en niet gedaan mag worden met de persoonsgegevens
van mensen. Bij elk gebruik van persoonsgegevens geldt dat de
privacy inbreuk zo klein mogelijk moet zijn.
Omdat er door de commissie met gegevens wordt gewerkt die gebonden
zijn aan de wet AVG, is bepaald dat deze gegevens uitsluitend
ná schriftelijke toestemming van de eigenaar van de gegevens
(veelal de eigenaar van de hond) gebruikt mogen worden voor
het doel het welk hieronder beschreven. Echter bij rapportage
richting bestuur en/of derden zullen deze gegevens volledig
anoniem moeten zijn. Wanneer de noodzaak aanwezig is om de anonimiteit
op te heffen, zal daartoe apart toestemming moeten worden gevraagd.
Alle gegevens en documenten worden bij de data-beheerder (lees:
secretaris van de vereniging) bewaard en niets uit deze gegevens
en documenten mag worden verspreid onder niet-leden van de commissie,
tenzij dit voor besluitvorming noodzakelijk is, maar ná specifieke
toestemming van de eigenaar van de gegevens. De archiefhouder
tekent een document ter waarborging van het voorafgaande en
stelt dit ter beschikking van het bestuur. Zulks ook bij wisseling
van archiefhouder
1. Proces binnenkomen en afhandeling meldingen
Eigenaren leden/ geen leden,
sturen een meldingsformulier
Bij het signaleren van een gezondheidsprobleem
kan een Gezondheidscommissie lid proactief de betrokken eigenaar
verzoeken om een melding
te doen via het registratieformulier van de Vereniging.
Het registratieformulier wordt
verstuurd naar het mailadres gezondheidscommissie@verenigingitaliaansestaandehonden.nl
- de secretaris draagt zorg voor een standaard bericht naar
de melder.
Vanuit dit mailadres wordt door
de secretaris alle binnenkomende mails doorgestuurd naar de
mailadressen van leden van de Gezondheidscommissie.
Ieder lid van de Gezondheidscommissie
reageert op deze mail en geeft aan op welke termijn dit besproken
dient te worden. De termijnen zijn: 2 maanden, 6 maanden of
tijdens het jaarlijkse overleg. De periodieke overleggen vinden
altijd plaats in januari van het lopende kalenderjaar. Bij deze
overleggen zijn minimaal 3 commissieleden aanwezig anders kan
het overleg geen doorgang vinden.
Onderling wordt besloten afhankelijk
van de reacties op de termijn wanneer een casus een extra overleg
noodzakelijk maakt. Voor het inplannen van extra overleg zijn
alle commissieleden gezamenlijk verantwoordelijk.
Bij het bespreken van de casussen
houden we ons aan de Gedragscode voor de leden van de Gezondheidscommissie
(=Leden dienen integer te handelen wat inhoudt dat de commissieleden
eerlijk en oprecht zijn en niet omkoopbaar of vooringenomen).
De Gezondheidscommissie houdt
een actiepuntenoverzicht bij waarin wordt aangegeven welke casussen
er besproken zijn, welke actiepunten er zijn en wie voor welk
actiepunt verantwoordelijk is. Deze actiepuntenlijst wordt na
elk overleg bijgewerkt en daarna verstuurd naar de data-beheerder
van de meldingen.
Als in specifieke gevallen blijkt
dat er een noodzaak is om met de behandelend dierenarts contact
te hebben dan dient duidelijk vooraf aangegeven te worden bij
de eigenaar wat hiervoor de reden is en dient deze hiervoor
toestemming te geven.
Als er geen gegevens van de dierenarts
zijn meegestuurd, maar de commissie acht dit wel noodzakelijk
dan dient duidelijk vooraf aangegeven te worden bij de eigenaar
wat hiervoor de reden is en wordt de eigenaar gevraagd om deze
gegevens alsnog aan te leveren.
Eventuele acties worden vastgelegd
in de actiepuntenlijst.
2.
Proces signaleren trend gezondheidsproblemen
De commissie signaleert als er
een eventuele trend ontstaat en informeert/adviseert hierover
het Bestuur.
Positie van de Gezondheidscommissie
binnen de vereniging is als volgt: De gezondheidscommissie legt
verantwoording af aan het bestuur. Het bestuur is daarmee verantwoordelijk
voor het doen en laten van de commissie. De gezondheidscommissie
heeft een adviserende functie naar het bestuur. Het bestuur
zal advies kunnen vragen, terwijl ook de commissie ongevraagd
advies mag geven aan het bestuur over zaken aangaande de gezondheid
en aandoeningen van de rassen.
Het bestuur mag adviezen van de
commissie terzijde leggen.
Het kan de adviezen meenemen naar het Fokkersoverleg of de adviezen
direct omzetten in een voorstel voor de Algemene Ledenvergadering.